Examentijd

7 juni 2018 - Cape Town, Zuid-Afrika

De schoolexamens zijn weer begonnen en Ed’s mondeling is volgende week. Dat betekent dat er weinig gesport (buitenschoolse activiteiten stoppen tijdens de examens), veel gestudeerd en nog meer gegeten wordt. De leeftijd en het studeren maakt dat er meer dan een brood per dag door heen gaat.

En aangezien de laatste weken zijn ingegaan, doen we heel veel mindfulness, althans dat proberen we: alles bewust meemaken, heel veel genieten van het nu en vooral tevreden zijn met wat we hebben en kunnen. Best moeilijk soms, vooral als je examens hebt én puber bent en dus in principe al wat tegendraads. Edwin heeft vorige week zijn laatste weekend dienst, poli en OK gehad. Zijn afscheidsborrel van het werk hebben we al gehad hier, en hij hoeft nu alleen de laatste losse eindjes weg te werken, zoals een onderzoek / publicatie / presentatie. Vanavond vliegt hij voor 8 dagen naar Denemarken voor het congres waar hij ook z’n examen zal hebben. Succes Ed, het zou de kers op deze heerlijke, mooie Zuid Afrikaanse taart zijn als hij het examen haalt.

Vanaf 1 juni is het officieel winter in Zuid-Afrika , maar winter is hier een rekbaar begrip. Sommige winterse dagen zijn stralender en zonniger zijn dan de gemiddelde Nederlandse zomerdag, met temperaturen rond de 25°, alhoewel het in NL momenteel warmer is dan hier. Er zijn (gelukkig) ook een aantal hele natte dagen geweest, waarbij flink wat regen is gevallen. Het water achter de dammen is inmiddels weer voor 30% gevuld, maar dat is nog lang niet voldoende om Kaapstad bij weer zo’n droge zomer van voldoende drinkwater te voorzien.

Overigens voelt het in huis, maar ook op school en in restaurants veel kouder dan het daadwerkelijk is omdat er vrijwel nergens centrale verwarming is aangelegd. Belangrijk dus dat als je gezellig wilt uit eten, je een restaurant met open haard uitkiest (of je heel dik aankleedt natuurlijk). Zo hebben wij, toen we net in ZA waren, eens met jassen aan  dicht tegen elkaar aangeklonterd van een Mexicaans gerecht mogen genieten. Overkomt je maar 1x. Een positief aspect van de winter trouwens; de windkans in juni is in Kaapstad slechts 31%, waardoor juni de maand is waarin de minste wind waait hier. Lekker rustig dus.

Met dus nog maar 3 weken te gaan, tijd om de balans op te maken. Wat gaan we heel erg missen van hier, wat gaan we niet missen en waar zien we enorm naar uit als we weer in NL zijn. In willekeurige volgorde.

Wat gaan we missen:

·      Veel uitjes, veel met z’n 5-en, bonding (bluhhhh);

·      De prachtige natuur, het heerlijke klimaat en het buitenleven;

·      Het feit dat iedereen enorm sportminded is hier, wat erg aanstekelijk werkt;

·      De lage prijzen in restaurants, maar ook van boodschappen, benzine en uitjes

·      Het strand, de zee, en de bergen op loopafstand!!!;

·      In de supermarkt worden je boodschappen netjes ingepakt (zie ook de keerzijde hieronder) en bij het benzinestation wordt er voor je getankt, en kun je vanuit je auto afrekenen (oei wat fout).

Wat gaan we niet zo missen:

·      De arme, “zielige” mensen en de townships;

·      Het watertekort;

·      De overvolle wegen in Kaapstad waardoor ik bijvoorbeeld 1 uur voor de hockeytraining start van huis moet vertrekken;

·      De onveiligheid op straat;

·      Het totale gebrek aan klantgerichtheid bij de kassa in de supermarkt; scannen en afrekenen duurt een eeuwigheid en ondertussen worden er hele verhalen in het Xhosa uitgewisseld met de inpakmevrouw. Je voelt je nogal overbodig. Is ff wennen.

Waar zien we naar uit in NL:

·      Familie en vrienden weer zien;

·      Hockey op z’n Nederlands, én het waterveld;

·      Beppie en Marjolein & Bianca (de cavia’s);

·      Fietsen, fietsen, fietsen;

·      Relatieve veiligheid (in je eentje ergens heen gaan, of wandelen/fietsen na zonsondergang);

·      Nederlands praten met vrienden/vriendinnen (en met mijn hockeyteamgenoten);

·      De trampoline (is heel erg gemist).

We hebben al de nodige afscheidsborrels en etentjes gehad (onder andere bij Renée en Dick, onze vraagbaken hier als we ergens tegenaan liepen) en er volgen er nog een aantal. Dan hebben we ook nog taekwondo examen en het verjaardagsweekend van Veere dus we komen de laatste weken wel door. Veeeeel te snel.

1. Barbara:
    7 juni 2018
    Een van jullie laatste verhalen! Ik heb ze altijd met veel plezier gelezen. Wat kan je mooi schrijven, Marleen! Geniet inderdaad nog even heel bewust van jullie mooie avontuur. Succes voor Ed en tot gauw in Hengelo!
  2. Adri en Dick:
    7 juni 2018
    Alweer een mooi verhaal dat de bijzondere situatie van het afscheid daar en de blik vooruit goed weergeeft. Veel succes met alle afrondingen en straks een hele fijne roadtrip gewenst. Wij kijken er naar uit om jullie in Nederland te begroeten.
  3. Sandra:
    8 juni 2018
    Helemaal eens met bovenstaande reacties. Voor nu nog extra mindfull genieten van ZA 😘
  4. Mariet Hermans:
    8 juni 2018
    Oh oh wat is jullie tijd in Zuid Afrika toch snel gegaan ( zelfs voor mij!). Ik zal jullie verhalen over alle familiebelevenissen nog gaan missen (weet nu eigenlijk meer over jullie dan wanneer jullie in Nederland zijn!).
    Heel veel succes met alle examens, sterkte met het afscheid nemen van alles en iedereen. Maar.... geniet ook nog van het nu.
    Liefs Mariet
  5. Muriëlle Tanke:
    9 juni 2018
    Zo jammer dat jullie avontuur in ZA ten einde loopt. Dacht dat jullie tot half juli zouden blijven maar het is dus korter.
    Wat zal ik de mooie verhalen missen straks.
    Geniet nog vd laatste weekjes en alvast een goede terugreis!
  6. Juus en Jeanne:
    9 juni 2018
    Juus:
    Jullie zijn nog ruim twee fijne maanden in Afrika.
    Edwin succes met je examens begin volgende week, Marleen een goede afsluiting van al jouw vrijwiligers baantjes, kinderen good bey school en vriendjes, dan dag Kaapstad en vervolgens van de zes weken trektocht door het zuiden van Afrika genieten.

Dat wordt zo een prachtige afsluiting van het ZA-jaar, met als pronkstuk het volbrachte meesterwerk van Ewin als orthopedisch-top-hand-specialist.

We kijken uit naar jullie thuiskomst half augustus.
    Marleen, bedankt voor de fantastische reisblog's waardoor we deelgenoot werden van jullie ZA-jaar en veel kennis hebben opgedaan over het doen en laten van jullie in Kaapstad.
    En misschien in de toekomst nog eens op vakantie naar ZA, 'back to black'?
  7. Richard, Marielle, Jesper en Lise:
    10 juni 2018
    Hoi buurtjes, wat een leuke verhalen hebben jullie toch elke keer weer!! En wat hebben jullie veel meegemaakt. Geniet nog van de resterende tijd in Zuid Afrika. Edwin veel succes met je examen!
  8. San:
    16 juni 2018
    Prachtige foto's en verhalen Marleen !! Ook vooral mooi om te zien hoe de kinderen stralen ! Dat bloggen heb je nu echt wel in je vingers. Wat een mooi avontuur was dit lijkt me, een ervaring die jullie kinderen ongetwijfeld later verder aan hun kinderen zullen doorgeven... Wij wensen jullie een stressloze overgang naar Nederland en alle goeds !!! 🙏🏽🙏🏽🙏🏽 San, de "Moekti's"
  9. Leid de Vries:
    18 juni 2018
    HA Edwin en Marleen,
    Wat hebben jullie een fantastische tijd gehad in Kaapstad, wat een prachtig reisverhaal met alles er op en er aan, ook zoveel herkenbare locaties en ervaringen! En inderdaad de prestatie van Edwin, top! En wat zijn jullie kinderen ook gegroeid in deze periode, zeker als je nog eens terugkijkt naar begin blogs en foto's; vol zelfvertrouwen en een rugzak vol levenservaring mee naar huis. Heel veel plezier nog jullie laatste reis in dat prachtige land, voordat NL jullie weer verwelkomt.