Camps Bay High

26 juli 2017 - Camps Bay, Zuid-Afrika

Door Julian

Vandaag was mijn derde dag op de Camps Bay High School. Naarmate ik meer ervaring krijg met de school, begin ik het systeem ook beter te begrijpen. Zo wist ik op mijn eerste dag (afgelopen maandag) nog niets over de verschillende houses, sets, enzovoort. Nu weet ik in ieder geval waar alle lokalen zitten waar ik heen moet, en hoe lang de pauzes en lessen duren.

Wel is het nog altijd moeilijk om aan bepaalde gewoontes te wennen. Zo begin je elke les door te blijven staan, totdat de docent(e) je een goedemorgen wenst en zegt dat iedereen mag gaan zitten. In de pauzes spelen de meeste jongens, ook degenen uit mijn klas, 'rugby touchdown'. Natuurlijk kende ik dit wel, maar ik heb zoiets nog nooit gezien nor gespeeld. Ik kende de regels nauwelijks, dus ik stond eigenlijk maar een beetje op het veld te kijken wat de anderen deden.

De hoeveelheid huiswerk valt nog erg mee. Ook de lessen zijn niet heel moeilijk, hoewel ik economie nog lastig vind, aangezien ik de stof nog nooit eerder gehad had. Wiskunde is, integendeel, erg makkelijk. Elke schooldag start ik met een tutor les, een soort korte bijeenkomst van de 'tutor klas', waarin mededelingen vermeld worden en absentie wordt geregistreerd. Hierna beginnen de echte lessen.

Ook is er af en toe een 'assembly' in de grote zaal van de school. Ik heb dit nu twee keer meegemaakt. Tijdens deze toespraak zitten alle leerlingen van de hele school op de grond (niet de meest fijne zitplaats, maar er zijn uiteraard niet genoeg stoelen voor iedereen). Op de dagen van deze speciale gelegenheden (wat toch wel zo'n 2-3 keer per week is en daarom niet heel speciaal) moet iedereen ook een blazer aan (het nette jasje dat ik op de foto met Mijntje en Veere ook droeg). De toespraken zijn een verhaaltje over iets en dan zit er uiteindelijk een moraal in t verhaal. Zoals gisteren over iemand die van Rio de Janeiro naar Kaapstad was geroeid. En de boodschap vh verhaal was dan dat je altijd door moet zetten... Ook worden bijzondere prestaties van kinderen van school benoemd, bijv de uitslag van een belangrijke sportwedstrijd. Aanstaande vrijdag heb ik weer zo'n bijeenkomst, ik ben benieuwd waar het dan over zal gaan.

Natuurlijk heb ik nog maar 3 schooldagen achter de rug, dus er staan me vast nog wel meer verrassende dingen te wachten...

1. Chantal:
    26 juli 2017
    Zo te lezen doe je het al heel goed Julian, ik vind het knap hoor
  2. Jeanne en Juus:
    27 juli 2017
    Wat een avontuurlijk beging van je schooljaar! Doen de medeleerlingen 'aardig' tegen je? En zitten er ook meisjes in de klas?
  3. Annika:
    28 juli 2017
    Leuk stukje julian!! Leuk om te lezen hoe dat daar allemaal gaat op school!
  4. Oma en Opa Ooms:
    29 juli 2017
    Wat een goed en interessant verhaal Juul. Wij genieten daar echt van!!!! Groetjes