Week 2: settelen en familiebezoek

29 juli 2017 - Camps Bay, Zuid-Afrika

Waar je allemaal over na moet denken als je voor langere termijn in een ander land gaat wonen! Auto's voor een jaar huren of toch kopen, nemen we een lokaal mobiel nummer, openen van een plaatselijke bankrekening etc. Een hoop dingen zijn hier heel anders geregeld, zo koop je bijvoorbeeld de elektriciteit in de plaatselijke supermarkt met een soort prepaid kaartje. En huur je niet alleen een huis, maar ook de cleaning lady, de pool man en de gardener erbij. Het kost niet veel, en daarmee zorg je dat zij een baan hebben en dus kunnen zorgen voor hun familie. Het betekent wel dat er bijna iedere dag "personeel" aanwezig is, wat wel een beetje wennen is. Ed en ik zijn deze week druk geweest met al deze regeldingetjes. Vanaf aankomende week gaat Edwin aan de slag in het ziekenhuis, Hij mag beginnen als 'observator', wat betekent dat hij mee loopt en kijkt, maar nog geen patiëntencontact mag hebben omdat zijn registratie nog niet afgerond is. Maar prima om te beginnen dus. Wat betreft die registratie, de VOG is inmiddels ontvangen en het complete pakket is nu opgestuurd naar Pretoria. Zodra de contactpersoon van de Universiteit hier in Cape Town bevestigd heeft gekregen dat het in goede orde is ontvangen, vliegt Edwin naar Pretoria om hopelijk daar de afhandeling te bespoedigen. Dat lijkt (!) dus op korte termijn goed te komen. Daarna volgt het gedoe met het studie- (of werk) visum dus nog.

In de tussentijd moeten we ook al nadenken over mijn verblijf. Ik kan als toerist maar 90 dagen blijven, maar wel een verlenging aanvragen hiervan voor 90 dagen. Daarvoor moet ik ook al in actie komen nu, want die verlenging moet 2 maanden voor aanvang worden ingediend. Gelukkig hebben we iemand gevonden die ons hierbij gaat helpen. Het betekent wel dat ik eind dec / begin jan even het land uit moet om daarna weer als toerist binnen te komen voor 3 maanden en weer die verlenging aan te vragen. Zo kom ik het jaar door.

En dan gaat het gewone leven ook gewoon door, deze week allerlei gesprekken gehad met de leraren van de kinderen en de directeuren van de scholen. Julian gaat heel goed op school, hij past zich makkelijk aan en heeft het enorm naar zijn zin. Vanavond is hij al uitgenodigd voor een verjaardagsfeest bij iemand thuis en vanochtend heeft hij zijn eerste hockey wedstrijd gespeeld voor het school team. Helaas is hockey voor jongens behoorlijk onderontwikkeld hier, waardoor er maar 1 school team is. Vandaag was er een derby tegen een andere school uit Kaapstad wat betekent dat er een hele dag allerlei sporten (rugby natuurlijk, netball, cross country, soccer, hockey dus) maar ook andere competities als debating en chess plaatsvinden tegen die andere school, in dit geval Table view High. Erg leuke sfeer met muziek en alle andere kinderen die komen aanmoedigen in hun uniformen.

Veere gaat ook goed, ze praat makkelijk met de andere kinderen in het Engels en lijkt zich prima te redden. Ze heeft al een hoop vriendinnetjes. De leraren zijn onder de indruk van haar snelle aanpassing aan de dagelijkse gang van zaken. Toch vindt ze het wel moeilijk in de klas, want van Geography en History snapt ze maar heel weinig. De kinderen hebben ook wel pech dat ze midden in het jaar beginnen, want dat betekent dat ze deze week al meteen een aantal testen hebben gehad. En als je dan niks van de vragen snapt is dat natuurlijk erg frusterend.

Mijntje heeft veel meer moeite met het Engels. In combinatie met dat ze verlegen is en het moeilijk vindt om gewoon wat te proberen en het lastig vindt om hulp te vragen, maakt dat ze een zware eerste week had. Toch is haar gevoel overwegend dat ze het leuk vond, op de eerste dag na. In de loop van de week ging het ook steeds beter en kon het haar minder schelen dat ze er niks van begreep in de klas. Het was ok wel erg fijn voor haar dat de kinderen erg hun best deden om haar alles uit te leggen en iedereen super aardig tegen haar doet. De leraren hebben uiteindelijk besloten dat Mijntje vanaf maandag naar een andere grade 6 klas gaat met een Nederlandse jongen, Marco, in de klas en een Afrikaanse leraar. Zo kan ze tegen de leraar gewoon Nederlands spreken als ze het in Engels niet weet en kan ze in geval van nood iets aan Marco vragen.

Gisteren is mijn zus Lisette met man Douwe en dochters Ellis, Ike en Famke gearriveerd in Kaapstad, wat heel fijn en gezellig is. Maandag vliegen ze weer terug naar NL na een 3-weken lange vakantie in ZA. Ze zijn begonnen in Johannesburg en hebben onderweg naar Kaapstad diverse parken bezocht. Ook hebben Douwe en Ellis gedoken in de Indische Oceaan, wat een echte aanrader blijkt zijn. Gister hebben we met z'n allen Lion's head beklommen en morgen gaan we naar de Kaap.

En maandag begint de tweede week op school met hopelijk iets meer routine...

1. Jeanne en Juus:
    29 juli 2017
    Boeiend verslag, Kaapstad een uitdaging voor allen!
  2. Muriëlle Tanke:
    29 juli 2017
    Wat een leuke verslagen maak je En onwijs leuke en mooie foto's. Hopelijk komt het met Mijntje snel goed op school.
  3. Adri en Dick:
    30 juli 2017
    Leuk verslag waaruit o.a. te lezen is dat jullie ontzettend snel op alle fronten zijn "ingeburgerd".
  4. Rene Steghuis:
    3 augustus 2017
    Goed bezig i.i.g. We gaan jullie volgen. Mochten jullie tijd hebben voor een goed restaurant. The five flies in Kaapstad. Aanrader. Succes met de papierwinkel.
  5. Noralie:
    6 augustus 2017
    Super leuk Marleen (en gezin). heel leuk om te lezen en succes daar! Met al het regelwerk..