Assembly

28 augustus 2017 - Cape Town, Zuid-Afrika

Elke vrijdagochtend is er een assembly (bijeenkomst) op de school van Mijntje en Veere. Het is erg on-nederlands qua opzet (erg op prestaties gericht) maar nu ik zo'n 4 a 5 keer heb meegemaakt, zie ik het nut er echt wel van in. Alle ca 600 kids van de school zijn aanwezig en ouders zijn in principe ook uitgenodigd, maar meestal zijn er maar zo'n 10 moeders en vaders. De principal van de school, mr Collier, leidt de bijeenkomst en meestal start het met een voor die week toepasselijk lied gezongen door de kinderen en begeleid op de piano. Na wat mededelingen wordt één van de 'school values' (respect, good citizenship, fairness, excellence, caring, responsibility and trustworthiness) besproken en wat dat betekent voor de kinderen. Meestal is er ook een project gaande die week dat te maken heeft met het thema. Deze week staat in het teken van respect and caring. Er bleken een paar incidenten met pesterijen op school te zijn geweest in de grades 3 en 4 en de principal liet duidelijk weten dat dat absoluut 'not done' is. Hij had een gele en rode kaart bij zich die hij uit gaat delen als het weer een keer voorkomt. Rood betekent een gesprek met de ouders en een dag thuis blijven om een opstel te schrijven over je eigen gedrag. Zijn verhaal was behoorlijk indrukwekkend en het maakte duidelijk veel indruk op de kinderen, helemaal natuurlijk als de principal zich er persoonlijk mee bemoeit.

Er worden meestal ook een aantal voordrachten gedaan op het podium door kinderen die te maken hebben met de value, bijvoorbeeld een gedicht of een verhaal dat voorgedragen wordt. De kinderen kunnen ook hun sportprestaties van die week kenbaar maken op het podium (gaat heel braaf, bijvoorbeeld: "The girls soccer under 13 played against Table View primary this week. We played extremely well and won the game by 9-3. We like to thank our coach, mr Rycroft and all the parents for supporting us"). Ook is er gedurende de assembly tijd voor het opnoemen van alle kinderen die erg goed gepresteerd hebben in de klas en bij het sporten. Door bijvoorbeeld goed gedrag te vertonen in de klas, vragen goed te beantwoorden of een goed punt te behalen, kun je 'merits' verdienen. Bij een bepaald aantal merits krijg je een 'star' en dat kan wel oplopen tot 10 sterren in de week. Alle kinderen die 1 of meerdere sterren hebben verdiend, worden tijdens de assembly opgenoemd en moeten staan. Soms krijgen ze een door lintje of medaille van mr Collier. Het idee erachter is wel duidelijk maar het is wel een hele show, nogal overdreven wat mij betreft.

De assembly eindigt meestal met het schoollied. Het mooiste is, gedurende de hele assembly van een uur gedragen de (600) kinderen zich werkelijk voortreffelijk. Er wordt nauwelijks gekletst en iedereen blijft braaf of zijn of haar plekje zitten.

Ik heb een paar foto's en filmpjes geüpload van de assembly van afgelopen vrijdag.

Voor een beeld van Camps Bay Primary (school van Mijntje en Veere): https://www.youtube.com/watch?v=mxT_IdJKlNU

en van Camps Bay High (Julian): https://www.youtube.com/watch?v=QAo7y9RZcnE

1. Oma en Opa Ooms:
    28 augustus 2017
    Mooi verhaal over de assembly. Bij het efficiencyverhaal vroeg ik mij af of dat die luitjes ook op een vergelijkbare school hadden gezeten zoals beschreven in assembly. Ik denk van niet of zijn ze alles vergeten???
  2. Chantal:
    28 augustus 2017
    Wat leuk om de scholen te zien, het ziet er netjes uit.
  3. Muriëlle Tanke:
    1 september 2017
    Wat ontzettend leuk te lezen hoe daar met pesten wordt om gegaan. Vind dat ze hier wel veel strenger mogen zijn daarin, om de normen en waarden wat terug te brengen voor klasgenootjes en leraren.
    En wederom een superleuke blog.
  4. Henk Renckens:
    2 september 2017
    Geweldig om de mooie foto's en films te mogen zien vooral van de prachtige natuur.
    De aanpak op de scholen zal wel wennen zijn met veel discipline en meer prestatie gericht,vooral t.o.v. elkaar.
    Wat een indrukwekkende en rijke ervaring voor Jullie en de kids.
    Hartelijke groeten, Henk