Update Camps bay high

4 september 2017 - Cape Town, Zuid-Afrika

Geschreven door Julian

Het is nu al meer dan een maand geleden dat ik mijn eerste schooldag op Camps Bay High School had. Alles gaat al een stuk makkelijker nu ik wél weet bij welke lokalen ik moet zijn en hoe het schoolsysteem werkt.

Opvallend is bijvoorbeeld dat bij de proefwerken, je zelf een werkblad uit je schrift moet scheuren om de toets op te maken. Dan schrijf je je naam, grade en set bovenaan het blad, met daarnaast de datum. Daaronder hoort het vak te staan en welke toets je maakt. Vervolgens teken je een extra kantlijn aan de rechterkant van het papier (geen idee waarvoor) en je laat vijf regels over waar de docent een opmerking kan schrijven. Al deze informatie en regels worden onderlijnd, en dan kun je beginnen met het maken van de toets. Erg veel gedoe dus, en ook belangrijk! Er kunnen namelijk punten afgetrokken worden als je deze stappen niet (correct) uitvoert.

Ik krijg inmiddels wel meer huiswerk. Gelukkig niet zoveel als in Nederland, maar ik ben voornamelijk in het weekend wel even bezig. Hier ben je op zich niet heel veel met huiswerk opgaven bezig, maar meer met projecten en toetsen. Je wordt op meer dingen beoordeeld dan alleen simpelweg proefwerken. Essays en projects komen er vaak aan te pas. Mijn allereerste essay heb ik een paar dagen geleden teruggekregen: een 8,5. De biologie toets heb ik min of meer verprutst, wat ik al wist toen ik hem maakte. Blijkbaar leer je hier niet alleen de informatie die in het boek staat, maar ook de notities die je maakt tijdens de les. Deze heb ik wel gemaakt, maar ik dacht dat dit meer was bedoeld om een idee te creëren bij de lesstof. Omdat de leraren de toetsen en het huiswerk zelf maken, is de info van de notities er ook in verwerkt. Ik bleek uiteindelijk een 5,3 te hebben. Net geen voldoende en erg jammer. In ieder geval weet ik nu wel wat ik moet leren voor mijn eerstvolgende toets.

Ik heb nu een aantal vrienden op school gemaakt waarmee ik de tijd wel doorkom. In de pauzes zit ik nu in de schoolkantine en gedurende de lessen zit ik altijd wel bij een groep andere kinderen. Ik kan ze altijd van alles vragen, dus ik weet meestal wel wat er aan de hand is.

Afrikaans was aan het begin van de term mijn lievelingsvak, omdat het zo veel op Nederlands lijkt en daarom wel grappig is. Toen wist ik nog niet hoeveel huiswerk je voor dat vak kreeg... Ik heb elke dag Afrikaans en daarom elke dag huiswerk. De lerares is erg streng (en nogal bejaard). Ik heb afgelopen vrijdag nog een dialoog in het Afrikaans moeten schrijven van 120 tot 140 woorden. Dit is nie baie moeilik nie as jy Nederlands is, maar ander kinders kos dit baie moeite! De grammatica in het Afrikaans is nou niet bepaald moeilijk. Het werkwoord sy (=zijn) in het Afrikaans vervoeg je bijvoorbeeld zo:

Ek is
Jy is
Hy/Sy is
Ons is
Julle is
Hulle is

Vrij gemakkelijk dus :). Maar ja, dus wel heel veel huiswerk waar ik nog wel even druk mee ben.

Even een ander onderwerp: sport. De afgelopen weken heb ik dus mee gedaan met het boys schoolhockeyteam. Dit was echt super en het team was heel gezellig. Zoals Marleen al eerder vertelde hebben we de laatste wedstrijd gewonnen. Iedereen was heel blij. Jammer genoeg kwam ik er vanmiddag achter dat alle sporten waren afgelopen, inclusief hockey. Geen trainingen meer dus (in ieder geval voor deze week), wat wel erg jammer is. Ik moet nu gaan kiezen uit de zomersporten zoals waterpolo (een hele populaire sport hier), wedstrijdzwemmen, tennis en atletiek. Ik denk dat ik ieder geval voor tennis ga. Dat de zomersporten  nu al beginnen is niet zo raar: het is hier inmiddels aardig warm, 25 graden soms. Gister dus een eerste duik in ons eigen zwembad genomen. Koudddddd!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Adri en Dick:
    4 september 2017
    Baie goe geschrijf Juul. (beetje goed?)
  2. Muriëlle Tanke:
    26 september 2017
    Wat leuk Julian! Elke nieuwe school is wennen en ook biologie komt volgende keer goed. Jij kunt al net zo leuk schrijven als je moeder. Dus s grijs maar lekker vaak zodat iedereen op de hoogte blijft.
    Groetjes van de moeder van Jordan.