(In)efficiëntie

28 augustus 2017 - Cape Town, Zuid-Afrika

Overal op straat zie je groepjes Afrikanen aan t werk aan allerhande bouwprojecten. Dat wil zeggen, 1 of 2 mannen zijn aan t werk en 8 staan, liggen of zitten erom heen te kijken, niksen en, met petje op t gezicht, heerlijk in t gras te slapen. Eind vd dag springen ze weer met z'n allen achter in de pickup naar hun waarschijnlijk rijst-met-kip maaltijd en 10 kiddos (heel generaliserend dit hoor). Prima toch? Wel wat inefficiënt maar ze hebben in ieder geval een baan.

Vorige week hadden we een probleem met de riolering in de tuin, deze leek verstopt te zitten. Even rond gevraagd, en t blijkt dat de gemeente hiervoor verantwoordelijk is, ook op privé terrein. Dus meteen 's ochtends de gemeente gebeld, en hier weet men mij te vertellen dat er binnen 48 uur iemand zal komen. Jaja. Om 17.00 nog niemand geweest, dus voornemens de volgende dag maar weer te bellen. Echter om 18.00, als ik op t punt sta naar de hockeytraining te gaan, komt er een enorme truck aanrijden met zo'n 10 Afrikanen, die soepel onze tuin binnen springen om aan t week te gaan! Aangezien ik echt weg moest en Ed net gebeld had dat hij binnen een kwartiertje thuis zal zijn, toch maar de kids geinstrueerd en zelf weg gegaan. Bij terugkomst 's avonds vraag ik aan Ed of ze de verstopping hebben verholpen, echter bleek de wagen net weer weg gereden te zijn toen Ed aan kwam. Dus geen idee.

De volgende dag om 09.00 komt er weer een truck voorrijden met 6 mannen, die aangeven dat ze de riolering komen maken. Ze hebben geen idee wat hun collega's gisterenavond hebben gedaan en of het niet al gefixt is. Dus aan de slag (eentje wel te verstaan, de anderen kijken weer toe). Na een uurtje zijn ze klaar, er bleek toch nog een probleem te zijn, de wortels van de bomen in onze tuin hadden de riolering verdrongen waardoor dus de blokkade was ontstaan. Alles vervangen en met z'n allen weer lachend in de truck. Best efficient binnen 48 uur!