Einde term 3!

30 september 2017 - Cape Town, Zuid-Afrika

Vorige week hebben de kinderen term 3 afgesloten met een week vol culturele en sportieve belevenissen. Veel lessen hebben ze niet meer gehad, en gek genoeg blijft in zo'n week een deel van de kinderen gewoon thuis. Waar in de normale schoolweken al straf wordt uitgedeeld als je 5 minuten te laat bent (dat is 2 uur nablijven), wordt er in die laatste week voor de vakantie kennelijk veel door de vingers gezien. Maar onze kinderen hebben genoten van de cross country runs (3 km rennen langs een parcours met veel trapjes, parkjes en heuvels), soccer en net ball tegen de leraren, alle films die getoond werden en marktdag (waarin de grades 7 van de primary school van alles verkopen op school om geld te verzamelen voor hun eindkamp). Ook werden de rapporten uitgedeeld. Waar je in NL een briefje krijgt waarop staat hoe laat je 10 min gesprek hebt, gaat het hier zo dat je het rapport eerst ophaalt. In de aula zitten alle leraren achter een tafeltje en als je iemand wilt spreken, ga je daar gewoon heen en wacht je tot je aan de beurt bent. Dat betekent dat sommige leraren niemand bij hun tafeltje hebben staan, en bij anderen staat een mega-rij (geen goed teken lijkt me). De rapporten van alle 3 zijn geweldig, zelfs Mijntje heeft een heel mooi rapport. Het leuke is dat op de rapporten een uitgebreid verhaaltje staat van de klassenleraar over het kind, en zelfs de principals van de scholen kijken naar elk rapport en schrijven wat op. Het competitie gerichte komt wel weer meteen naar boven, achter elk cijfer staat wat het gemiddelde cijfer is van alle kinderen uit de betreffende grade (dus voor alle klassen). Zo kun je dus in een oogopslag zien of je beter of slechter scoort dan het gemiddelde....

Bij de high school is het zelfs zo dat bij binnenkomst in de school lijsten aan de deur hangen met de 20 leerlingen die het best gepresteerd hebben binnen hun grade. Julian stond er tot zijn verbazing ook op, op plaats 12. Best knap voor een nieuwkomer, aan de andere kant heeft hij natuurlijk voorsprong omdat hij de grade vorig jaar al in NL heeft gedaan. Ook blijft het heel frusterend voor kinderen die een lager niveau hebben (immers zitten hier alle niveaus bij elkaar), omdat zij op die manier nooit in aanmerking komen om op zo'n lijst terecht te komen. Toch leeft het wel heel erg bij de leerlingen, aangezien Julian meteen geappt werd door zijn klasgenoten met felicitaties en dergelijke.

Natuurlijk even een foto van de rapporten en de prestatielijst van Julian bijgevoegd. Nu lekker vakantie en dan met goede moed naar term 4, de laatste term van het jaar.

1. Martin:
    30 september 2017
    Mooi dat Veere, Mijntje en Julian zo goed aansluiten! Geweldig gedaan en geniet samen van de vakantie en het mooie ZA.
  2. Mariet Hermans:
    1 oktober 2017
    Wat een andere onderwijswereld!!! Zó leuk om te lezen, kan ik echt van genieten. Ga door...
  3. Adri en Dick:
    2 oktober 2017
    Dat is niet niks zeg, wij bedoelen hier even die rapporten! Tsonge, tsonge wat een prachtige resultaten. En zeker als je in aanmerking neemt dat ze nog maar zo kort geleden gestart zijn. De vakantie is echt dik verdiend. Geniet er met z'n allen van!!!
  4. Jeanne en Juus:
    18 oktober 2017
    Weer een boeiend verslag waarin wij een onderdeel zijn. We herbeleven zo de fantastische vakantie met en bij jullie in Kaapstad.