Walvissen, warme familiegevoelens en wijnnnnn

30 september 2017 - Cape Town, Zuid-Afrika

Het is het seizoen van de walvissen! Deze trekken in de maanden aug - nov langs de zuidelijke en westelijke kusten rond Kaapstad. Twee weekenden geleden hebben we een autoritje gemaakt in de richting van Gansbaai, zo'n 2 uur van Kaapstad, dat bekend staat om de walvissen maar ook om het 'witte haaien spotten'. Edwin heeft dat een paar jaar geleden met een aantal vrienden gedaan. Ze lokken de witte haaien met stukken vis en omdat je in het water hangt in een kooi komen de haaien echt heel dicht bij. Wat mij betreft 'not done' maar Edwin vond het destijds wel indrukwekkend. De route naar Gansbaai vanaf Kaapstad is het eerste deel van de bekende 'Garden route', een route langs de kust die niet zozeer bekend is vanwege de mooie bloemen maar wel om de schitterende kustlijnen en uitzichten. Onderweg in Betty's Bay een kolonie pinguïns 'meegepikt' en in Gansbaai uiteindelijk gepicknickt bij de Kelders, een baai waar veel walvissen voorkomen. En we hebben ze gezien hoor, het is even oefenen waar je precies naar moet zoeken, maar ze komen in tientallen voor, soms op slechts 100 meter uit de kust. Ook dolfijnen zien springen, maar die waren al weer snel verdwenen. Een oktober gaan we de tegoedbon die we gekregen hebben van de hockeyteams van Edwin en mij verzilveren, d.w.z. een boottocht 'walvissen spotten', wellicht zien we ze dan van nog dichterbij....

Verder zijn de weekenden gevuld met 'zaalhockey wedstrijden, sleep-overs' (Mijntje bij haar vriendin Amber, wat ze geweldig vindt want Amber heeft 4 honden en 6 katten) en verjaardagfeestjes (waarvan onder andere een 'slime meet up', waarbij 10 meiden een dag lang (!) mega veel slijm maken in allerlei kleuren en structuren, helemaal hip hier). Vorig weekend hadden we een lekker-lang-weekend omdat maandag een vrije dag was vanwege Heritage Day. Heritage Day is de dag waar het culturele erfgoed van Zuid-Afrika gevierd wordt. De dag wordt ook wel Nationale Braaidag genoemd, aangezien ‘braaien’ een belangrijk onderdeel van dit erfgoed uitmaakt. Traditie is dan ook om deze dag braaiend met familie en vrienden door te brengen. In de meer geschiedkundige, niet-culinaire zin des woords viert Zuid-Afrika op deze dag haar rijke culturele verleden waarin verschillende mensen, culturen, rituelen en tradities een bijzondere rol spelen. We hebben dus braaf gebraaid, alhoewel het behoorlijk koud was die dag. Ook hebben we deze dag aangegrepen om een van de 12 apostelen te beklimmen, vanaf Constantia Nek deze keer. Een mooie klim met schitterende uitzichten op de wijngaarden van Constantia en die eindigt bij een drietal zoetwaterbekkens bovenop de berg.

Afgelopen donderdag zijn mij lieve, stoere ouders aangekomen in Kaapstad, en ze zullen blijven tot 14 oktober. Omdat de kinderen de komende week ook voorjaarsvakantie hebben kunnen we genoeg leuke tripjes maken! Gisteren hebben we een lange strandwandeling gemaakt en vandaag zijn we richting Stellenbosch gereden. Stellenbosch is een oud universiteit stadje wat midden in de wine estates ligt. De apartheid is er zo ongeveer uitgevonden (waar de Nederlander Hendrik Verwoerd een grote rol in heeft gespeeld, niet iets om trots op te zijn) en je ziet veel Nederlandse invloeden terug. Er heerst een gemoedelijke sfeer door de vele studenten die er rond lopen, en de stad staat verder bekend om de prachtige, koloniale gebouwen en de enorm oude en dikke eikenbomen. Natuurlijk ook de prachtige botanisch tuin bij de universiteit bezocht, aangezien mijn ouders liefhebbers zijn van planten en bloemen. Na Stellenbosch nog doorgereden naar de wine estate Boschendal. Een prachtige wijngaard waar je een mooie wandeling kunt maken rond de oude gebouwen en de aangelegde tuinen. En natuurlijk allerlei soorten huiswijnen kunt proeven....

1. Mariet Hermans:
    30 september 2017
    Leuk om te lezen dat jullie samen zoveel activiteiten ondernemen en je daarnaast ook nog verdiepen in de culturele en geschiedkundige aspecten van Zuid-Afrika. Fijn om te lezen dat Jeanne en Juus goed aangekomen zijn. Doe ze maar de groeten en geniet met z'n allen van de vakantie en het bij elkaar zijn.
  2. Chantal:
    1 oktober 2017
    Wat fijn dat mijntje haar draai nu steeds meer vindt.
    Dat opa en oma er zijn is natuurlijk geweldig.
  3. Adri en Dick:
    2 oktober 2017
    Heel leuk om jullie verhaal te lezen. Interessante trips zeg!! De boottocht naar de walvissen lijkt ook heel spannend te worden.
    Groetjes, ook natuurlijk aan Juust en Jeanne.
  4. Jacqueline:
    8 oktober 2017
    Super leuke verhalen om te lezen! Heel knap dat de kinderen het zo goed doen op school en dat ze leuke feestjes hebben.
  5. Leid de Vries:
    26 oktober 2017
    Hallo Edwin en familie,
    Zo leuk om jullie belevenissen te lezen, aangezien ik er zelf vorig jaar december 4 wk heb vertoefd. Camps Bay, de pinguïns, Garden Route, de Tafelberg, walvissen spotten, de wijnproeverijen, allemaal een feest van herkenning. Wanneer staat Addo Elephant Park op het programma?
    Leid.