Een hete kerst

25 december 2017 - Cape Town, Zuid-Afrika

Het vervolg van de zomervakantie bestaat uit heel veel zwemmen (in ons zwembad wel te verstaan, de zee is echt te koud om in te zwemmen), veel wandelen met de DARG honden, af en toe een uitje (cool runnings, een soort bobsleeën in een stalen track) en gewoon genieten van de mooie omgeving en weer. Wanneer we voor de zoveelste keer langs de kust naar het zuiden rijden richting Houtbay waar DARG is gevestigd, zou je bijna gewend raken aan de prachtige kustlijn, de zeehonden die liggen te luieren op de rotsen in zee, de mooie kleuren en het heldere licht.

Waar de kinderen en ik vooral veel leuke dingen doen (met de kanttekening dat Juul ook nog z'n NLse vakken moet bijhouden), is Ed natuurlijk gewoon aan het werk. Afgelopen weekend had hij een hele drukke dienst, met verschillende operaties aan aangedane handen, waarbij bijvoorbeeld vingers in gehaktmolens zijn achtergebleven of weggerot zijn. Een vrouw was al de hele dag aan het wachten op de spoedeisende hulp met enorme abcessen in haar hand, en niemand wilde haar helpen vanwege het feit dat een zogende baby aan haar vastgekleefd zat. Uiteindelijk heeft Edwin haar geopereerd terwijl de baby gewoon op haar borst bleef liggen drinken, heel zoet.

Vandaag is eerste kerstdag, we zijn gaan lunchen op een vineyard in Constantia, wat een geijkte invulling hier van deze dag is. Lunchen of een uitgebreide braai met familie en vrienden ergens in de natuur, bij voorkeur langs de kust. Overal zijn braaiplekken te vinden, waar je dus wel mag barbecuen maar geen alcohol mag nuttigen. Daar wordt streng op gecontroleerd. Morgen is het boxing day, of day of goodwill (tweede kerstdag bestaat niet) omdat je dan alles wat je over hebt van de dag ervoor aan de minder bedeelden zou kunnen schenken. In de praktijk is het traditie om deze dag op het strand door te brengen, dus morgen maar eens kijken hoe druk het is op Camps Bay beach. Het is sowieso duidelijk hoogseizoen hier, de wegen naar het strand lopen vol (en het stand dus ook), restaurants puilen uit en "even" boodschappen doen zit er niet meer in. Ook de wind is weer prominent aanwezig (de bekende south-easter), waarbij de 2 grootste nadelen van wonen in Camps Bay meteen benoemd zijn. Toch blijven de voordelen van het prachtige uitzicht en het wonen op loopafstand van het strand en de bergen overheersen.

Het is wel apart om kerstdag in de warmte te vieren; we missen de lichtjes, de kou, de donkere avonden en vooral de familie zeker. Volgend jaar doen we het gewoon weer zoals het hoort.

1. Jeanne en Juus:
    25 december 2017
    Wat een verschil: echte kerst hier maar dan met ongezellig weer, een warme kerst bij jullie, en nieuwe 'rituelen'.

En Edwin druk en goed bezig! En Julian is op twee fronten bezig!
    Het mes snijdt aan twee kanten.