De Ooms-Krant

15 februari 2018 - Cape Town, Zuid-Afrika

door Julian Ooms

Het laatste nieuws rechtstreeks uit huize Ooms!

Day zero in aantocht! Zoals u waarschijnlijk al heeft gehoord, komt “Day Zero” steeds dichterbij. Voor de mensen die hier nog niet van op de hoogte zijn gebracht: Day Zero is de dag waarop het waterreservoir van Kaapstad leeg zal zijn. Momenteel doet de gemeente van Kaapstad er alles aan om dit punt uit te stellen, hoewel de actie toch wel erg laat ondernomen wordt. Wetenschappers zagen Dag Zero namelijk al ver van tevoren aankomen, terwijl onrust pas een korte tijd geleden werd gewekt. Ook aan de Geneva Drive doet de familie Ooms er zoveel mogelijk aan om water te besparen. Er zijn al heel water maatregelen ondernomen in strijd tegen de droogte. Volgens statistieken zal Day Zero in juni vallen.

Mijntje met lenzen!

Eerst Julian, nu Mijntje! De jonge meid is nu na het lange gebruik van haar bril toch overgestapt op contactlenzen. Hoewel deze in tegenstelling tot die van Julian overdag gedragen worden, is de oudere broer toch blij dat hij nu niet de enige is met de handige versterkers van het oog. Mijntje moest zo’n één à twee weken wachten tot haar testlenzen beschikbaar waren in de winkel waar deze opgehaald zouden worden. Al snel stelde ze vast dat de lenzen haar bevielen, en daarmee was de knoop doorgehakt. Op vrijdag 9 Februari zijn de eerste set lenzen opgehaald (vier paar), en de dag erna is Mijntje begonnen met het dragen ervan! De lenzen zullen elke dag vervangen moeten worden, dus dit zal niet het laatste bezoek aan de winkel zijn! (Kijk voor een exclusief interview met Mijntje verderop in deze nieuwsbrief.

Het weer in Kaapstad:

Erg zonnig, lekker warm, maar wel heel veel wind!

Beugel

Wordt Julian eindelijk van zijn beugel verlost? Sinds de laatste afspraak bij zijn orthodontist, is het eindelijk (bijna) zeker: Julian van zijn beugel verlost worden! Na zo’n drie jaar rondgelopen te hebben met het apparaat, is hij bij de praktijk verteld dat er tijdens de volgende afspraak een laatste controle zou worden uitgevoerd, en die week erop de beugel zou kunnen worden weggehaald. Natuurlijk een enorme opluchting voor Julian, aangezien hij het hele gedoe wel zat werd. Net als Mijntje Ooms zal hij daarna een nachtbeugel ontvangen, die hij dus ’s nachts wel moet dragen. Uiteraard kan hij overdag wel gewoon met een materiaal-vrij gebit de straat over!

Weetje

Voor mijn familieleden: Als ik slaap, dan laat je me met rust! ’s Ochtends wil ik gewoon slapen! (Verzoek van Mijntje Ooms)]

Advertenties

Heeft u nog niet al uw eten op, maar geen honger meer? Geen probleem. Ik kom met genoegen de restjes opeten. Een simpel belletje, en ik kom langs enig huishouden of restaurant om u van uw etenswaren te verlossen. Want ja, zonde als het koud wordt toch? En geen doggybag meer nodig! Bel naar ..... (Wegens privacy en het gewicht van Edwin Ooms wordt het telefoonnummer spijtig genoeg niet getoond. Wij verzoeken Edwin trouwens wel te betalen voor de advertentiekosten)

Gezocht: Fulltime taxichauffeur voor het wegbrengen en ophalen van mijn kinderen. Zowel van/naar school of voor speciale gelegenheden zoals feestjes. Graag contact opnemen met Marleen Ooms voor een sollicitatie.

Mijntje en haar lenzen: Interview!

Als vervolg op het bericht dat op de voorpagina te lezen was, hebben wij een interview met de welbekende Mijntje Ooms weten te regelen. Zo zal u hopelijk meer te weten komen over Mijntje en haar ervaring met contactlenzen!

Julian: “Hoe vind je de lenzen en hoe ervaar je ze?”

Mijntje: “Ze zijn erg fijn omdat ik er goed mee kan zien, maar aan de andere kant kriebelen ze wel een beetje.”

Julian: “En hoe gaat het tot nu toe met het erin doen en uithalen.”

Mijntje: “Nou, het gaat nog niet helemaal soepel, maar ik krijg ze in ieder geval wel in. (En helemaal zelf!)”

Julian: “En hoe vind je de lenzen in vergelijking met je bril?”

Mijntje: “Nou, ik vind de bril bij mij niet heel erg mooi staan, dus lenzen is wel echt een verbetering!”

Julian: “Aha, oké heel erg bedankt voor dit interview.”

Mijntje: “Alsjeblieft.” (Mijntje had geen zin meer om verder te gaan)]

Rubriek: De Ooms Quiz!

Hoe goed kent u de vijf gezinsleden? Kies bij de volgende vragen voor het juiste familielid, of een andere keuze als dat gevraagd wordt. Kijk op de laatste pagina van deze Ooms-Krant of je de vragen correct hebt beantwoord! Uiteraard is op de reisblog kijken geen optie! (De vragen lopen van makkelijk naar moeilijk)

1.   Wie is de oudste van de gezinsleden? Tip: Het is niet Veere!

2.   Welk van de volgende sporten wordt door geen van de gezinsleden beoefend? Sporten: Tennis, Netbal, Hardlopen, Hockey, Taekwondo

3.   In welk gedeelte van Kaapstad (de naam van de wijk) woont het gezin?

4.   Tijdens de zomervakantie is het gezin op vakantie geweest naar het buitenland (voor 10 dagen). Waar naartoe?

5.   Wie is de beste uitslaper van het gezin?

6.   Wie gaat van het gezin naar de meeste feestjes en andere speciale gelegenheden?

7.   Van welk familielid is ‘Amber’ een vriendin?

8.   Waar staat het ‘Groote Schuur Hospital’, het ziekenhuis waar    Edwin werkt, vooral bekend om?

9.   Marleen werkt als vrijwilligster bij DARG. DARG is een afkorting. Waarvoor staat deze afkorting?

10. Op welke datum is het gezin vertrokken naar Zuid-Afrika? Keuze uit: 15 juni – 16 juni – 20 juni – 28 juni – 30 juni – 6 juli – 14 juli – 15 juli – 20 juli – 25 juli – 27 juli – 30 juli

Tennis

Kort nieuws Julian doet op school nu ook aan Tennis. Vorige week woensdag (7 februari) is hij met 3 andere leerlingen naar de school SACS gegaan om een wedstrijd te spelen. Helaas kon deze om onduidelijke redenen niet doorgaan. Voor niks gereden dus.]

Horoscoop

De uitkomsten in deze horoscoop zijn zonder enige garantie, geen klachten wanneer we fout zitten!

Ram: Als iemand zegt dat zijn tand loszit, vertrouw hem/haar niet. Geen vragen. Vertrouw diegene gewoon niet.

Stier: De sterren zullen stralen, dus jij ook.

Tweeling: Niet getreurd, er gaat vast wel iets goed voor jou vandaag. Niet veel, maar vast wel iets!

Kreeft: Ga naar het strand. Of niet. Maakt mij niet uit, het is jouw keuze toch?

Leeuw: Iemand zal een voodoo pop van je maken. Dus als er iets slechts gebeurt, dan weet je dat het niet aan jou ligt.

Maagd: Vergeet niet de piepers van het vuur te halen.

Weegschaal Volg het nieuws goed, aangezien het de komende tijd een grote invloed op je keuzes zal hebben.

Schorpioen: Je krijgt een bezoek van een ongewenst persoon.

Boogschutter: Doe een dansje.

Steenbok: Je maakt een keuze die fortuinlijk voor jou is, maar onfortuinlijk voor een ander. Klinkt asociaal.

Waterman: Doordat je iets nieuws probeert, verbetert je leven.

Vissen: Is het niet raar dat vissen het enige sterrenbeeld in het meervoud is? Best raar toch? Of niet. Zal wel. Doei.

Typische uitspraken:

Hieronder een paar inspirerende, persoonlijke quotes van de gezinsleden:

“Chips, ik heb al bijna 5 minuten lang geen musically gemaakt!” ~ Veere Ooms

“Nog vijf minuten!” ~ Mijntje Ooms

“Nee, nu ga ik mijn huiswerk écht doen. En ik zal ook mijn tas uitpakken voortaan!” ~ Julian Ooms

“Kom eens uit je kamer! Pak je tas toch eens uit! Hup, aan het werk! Wel je spullen in de afwasmachine doen!” ~ Marleen Ooms

“Buuuuurp! Hik!” ~ Edwin Ooms

Julian, Mijntje en Veere atletiek

Zoals velen al weten is Camps Bay High School een actieve school met veel activiteiten, waaronder ook atletiek! De ‘interhouse athletics’, een wedstrijd van atletiekevenementen tussen verschillende groepen van de school, wordt op zowel de basis als middelbare school gehouden. Julian, Mijntje en Veere hebben hier ook aan deelgenomen. De besten van de school mogen ook door naar de interschool athletics, welke in een stadion in Greenpoint worden gehouden. Alle drie is het gelukt om hiervoor ingedeeld te worden. Veere voor verspringen, Mijntje voor de 100m en 1200m, en Julian voor de 3000m. Mijntje, Veere en Julian hebben het stadion inmiddels bezocht met hun school. Mijntje heeft tweemaal de derde plek bereikt, waarnaast Veere tweede is geworden. Julian heeft echter minder goed gepresteerd, doordat de tegenstand erg taai was. Hij is op de vijfde plek gekomen, maar had volgens van de andere jongens dan ook nooit kunnen winnen.

Geslaagd voor taekwondo examen!

Op donderdag 8 Februari was het eindelijk zover: het taekwondo examen waar Edwin, Julian, Mijntje en Veere al een hele tijd voor hebben geleerd. Het examen bestaat uit onder andere gevechtsvormen zoals ‘poomsae’ en ‘keechos’. Het examen verliep erg soepel en was ook een waar succes, gezien het slagen van alle vier de sporters. Edwin, Veere en Julian werd een groene band overhandigd, Mijntje een gele met groene slip. Deze kunnen de oude banden voorlopig vervangen, totdat het volgende examen plaatsvindt. Hopelijk gebeurt dit nog in Zuid-Afrika, zodat ze in Nederland erg kunnen pronken op de oude ‘dojang’.

Antwoorden van De Ooms Quiz

1.    Edwin (48 jaar oud)

2.    Netbal

3.    Camps Bay

4.    Mauritius

5.    Mijntje! Soms slaapt ze zo lang in het weekend, dat ze alleen ontbijt omdat de rest al lang klaar is J (dat vindt ze niet erg hoor)

6.    Veere is ons grote feestbeest. Bijna elke twee weken wel wat.

7.    Amber is één van Mijntje’s beste vriendinnen.

8.    In dit ziekenhuis werd de eerste harttransplantatie uitgevoerd.

9.    Domestic Animal Rescue Group

10.  Dit was op 14 juli

Hoeveel antwoorden had u goed? De volgende categorieën geven aan hoe goed u het gezin kent!

0 – 1 goede antwoorden: U bent waarschijnlijk niet een heel naast familielid van het gezin. Misschien moet u eens op de reisblog kijken, om meer over ons te weten te komen!

2 - 4 goede antwoorden De makkelijke vragen heeft u vast correct beantwoord, maar de details zijn natuurlijk moeilijker. Ook voor deze categorie lijkt me de blog een goede plek om wat op te steken!

5-7 goede antwoorden: U kent het gezin al redelijk goed! De moeilijke vragen hoeft u uiteraard niet allemaal goed te hebben. Ik ben ervan overtuigd dat u de blog geregeld bezoekt!

8 - 9 goede antwoorden: U weet wel erg veel over ons. Bent u misschien één van de gezinsleden zelf, of heeft u geen enkele update van de blog gemist? In ieder geval: goed gedaan!

10 goede antwoorden: Dit begint wel erg raar te worden. Ik had nooit gedacht dat er iemand alle twee de laatste vragen ooit goed zou beantwoorden. Stalkt u ons misschien?

1. Annelot:
    15 februari 2018
    Haha fantastisch bericht! Een schrijver in dop, ga zo door Julian!
  2. Chantal:
    15 februari 2018
    Wat leuk om te lezen, de uitspraken van de kids. Heel herkenbaar .

Allemaal een dikke knuffel van Lizzy
  3. Adri en Dick:
    15 februari 2018
    Wat een hele leuke oomskrant Julian. Heel veel info en ook een hersenkraker op verschillende punten (Ooms Quiz!). De super taekwondo's gefeliciteerd.
  4. Marlies de Bruijn:
    15 februari 2018
    Leuk weer even de laatste verhalen gelezen, met name de Oomskrant👍 Groetjes aan Mirjam , ik zag al een eerste foto
  5. Jacqueline:
    15 februari 2018
    Wat leuk weer om te lezen, goed gedaan zeg! 👍🏻
  6. Jeanne en Juus:
    15 februari 2018
    Julian de inspiratie machine als anekdote schrijver! Ga zo voort.
  7. Mariet Hermans:
    17 februari 2018
    Leuk om te lezen Julian, een mooie manier om ons op de hoogte te houden
  8. Sandra:
    7 maart 2018
    Super leuk 😂
    Blij dat ik jullie weer kan stalken 😂🤣😂🤣
  9. Barbara:
    14 april 2018
    Super leuk geschreven! Echt een talent. Ik heb zo moeten lachen🤣
    Laat zien dat jullie een fantastisch tijd als gezin hebben daar✌🏼
    Veel plezier nog!