Valentine's Day & Verfrissing

15 februari 2018 - Cape Town, Zuid-Afrika

Valentijnsdag was een big happening op beide scholen van de kids. Echte Amerikaanse toestanden. Er worden rozen, beertjes, hartjes, cakejes verkocht en iedereen draagt rood en witte kleding op die dag. In de weken voor Valentijnsdag wordt er subtiel of minder subtiel gevraagd of 'je mijn valentijn wilt zijn'. En dan is het, net als met het galabal, altijd lastig als je gevraagd wordt terwijl je eigenlijk nog je hoop op iemand anders gevestigd hebt. Neem je de gok om af te wijzen, met het risico met met niemand te eindigen, of kies je voor je 'second choice'? Onze kinderen hadden overigens geen last van deze keuze stress (geen aanbod), ze vonden het allemaal ook een beetje overweldigend....

Nederland kwam weer een stukje dichterbij afgelopen tijd, met bezoek van Ireen (hockeyteam Marleen) die met haar beleggingsvriendinnen in een week Kaapstad leeg geshopt hebben, en met de komst van Mirjam (ook hockeyteam Marleen). Mirjam blijft een paar dagen logeren en gaat dan met een groep een schitterende en uitdagende reis maken richting Pretoria/Johannesburg. Gezelligheid dus.

De weekenden zijn weer gevuld met hockey. Kids zijn nog met indoor bezig terwijl voor mij de trials beginnen voor de herindeling van de winterleague (veldhockey dus). Dat werkt trouwens anders dan in NL. Hier worden alle master teams (18 jaar en ouder) elk jaar opnieuw ingedeeld. Er worden 3 zondagen trials gespeeld waarbij geselecteerd wordt en je uiteindelijk ingedeeld wordt op sterkte in een van de Masterteams. Gedeeltelijk blijven de teams natuurljk wel hetzelfde als het jaar ervoor, maar er vinden dus ook wisselingen plaats, en er wordt weer een nieuwe aanvoerder gekozen en een nieuwe trainer/coach. Aan de ene kant is het een nadeel dat je daarmee niet iets opbouwt als team, aan de andere kant leer je heel veel mensen kennen binnen de club en heb je elk jaar weer nieuwe uitdagingen, kansen én tegenstanders.

Wat betreft de watercrisis is er goed nieuws, day zero is nu opgeschoven naar juni! Dit is met name te danken aan de boeren uit de westelijke kaap, die miljoenen liters water geschonken hebben aan de gemeente Kaapstad. Een hele organisatorische uitdaging nog om dat water allemaal in goede banen te leiden, maar het leverde een maand uitstel op. Daarnaast heeft het waterverbruik van de bevolking van Kaapstad én de agricultuur een historisch dieptepunt bereikt, en is daarmee veel lager dan mee gerekend was. Een zeer goede zaak dus! Hierdoor is day zero dus nog wat verder opgeschoven. Hopelijk komt gaat het in de tussentijd veel regenen zodat we nog wat meer uitstel krijgen (en heel egoïstisch: wij uiteindeljk de dans ontpringen van douchen met zwembadwater en poepen in een emmer zand...). We hebben afgelopen dinsdag al de eerste plensbui sinds maanden gehad. Verfrissend!!!!

1. Adri en Dick:
    15 februari 2018
    Leuk om te lezen!!! Fijn dat day zero is opgeschoven. In het nieuws hier werd aangegeven dat er 8mm regen in Kaapstad was gevallen.