Schoonouders & schoolkamp

29 maart 2018 - Cape Town, Zuid-Afrika

Grade 6 en 7 van Camps Bay Primary gaan elk jaar op schoolkamp, dus Mijntje en Veere hadden geluk! Mijntje mocht 4 dagen naar Wortelgat, een campsite in de buurt van Hermanus (bekend van de walvissen en witte haaien). Veere ging naar Bufferlo Drift voor een ware bootcamp: Klimmen, kanoën, schieten, klauteren, kruipen, kampvuur maken en overleven. De kampleiders grepen elke gelegenheid aan om de kids te laten opdrukken, squads en sit-ups te laten doen, én natuurlijk om 06.00 uur op voor de ochtend stretch. Alle ingrediënten dus voor een supertof, onvergetelijk en zeer vermoeiend kamp. Mijntje's kamp was eigenlijk nog wat heftiger: ze sliepen op 3 verschillende plekken in het kamp, van redelijk relaxed tot afzien; eerst in een huisje, toen in een hutje en de laatste nacht in een zelfgemaakte tent (met wat stokken, doeken en slapen op de grond, en heeeeel veeeeel rainspiders). Overdag lange hikes naar het strand, zwemmen in de rivier en natuurlijk een race met zelfgemaakte vlotten. Ook een heel geslaagd kamp dus.

Schoonma en -pa,  Adri en Dick, zijn eindelijk aangekomen in ZA. Nu we weer bezoekers hebben is er ook weer een aanleiding om de toerist uit te hangen. Eindelijk naar het First Heart Transplant museum geweest, in het Groote Schuur ziekenhuis, dat al een tijdje op ons to-do-lijstje stond. Sowieso leuk om het ziekenhuis waar Ed werkt te zien, en het museum is ook best interessant. Er wordt aan de hand van veel (beeld)materiaal, video films en nagebouwde operatiekamers verteld hoe en in welke context de eerste harttransplantatie werd uitgevoerd door Christiaan Barnard in 1967.

25 maart was Julian jarig, 15 alweer, en zijn de mannen (Julian met 6 vrienden én opa Dick en papa Ed) én stoere Veere gaan airsofting, een activiteit die heel hoog op het verlanglijstje van Julian stond. Het is een soort paintball, maar dan met hele kleine ronde balletjes zo groot als erwten, waarvan verteld werd dat deze geen pijn zouden doen.... Dat klopte niet helemaal, als ik de verhalen en de bloeduitstortingen na afloop hoorde en zag, maar ze hebben het enorm naar hun zin gehad. Een zeer divers groepje vrienden bij elkaar en super om te zien dat Julian zo'n leuke band heeft opgebouwd in de loop van het jaar met die jongens. En voor de oplettende kijker: Julian heeft inderdaad z'n beugel eindelijk (na 3 jaar!) er uit, hier hebben ze ook hele goede orthodontisten gelukkig!

De kids hebben sinds vandaag herfstvakantie en dus vertrekken we morgen met z'n allen voor een 8-daagse roadtrip richting Port Elizabeth. We pikken onderweg Addo Elephant park en Karoo National park mee. Vooral Addo schijnt erg mooi te zijn. Het weer begint om te slaan, we hebben gisteren na 2,5 maand eindelijk weer een echte hoosbui gehad en ook vandaag was het grijs, regenachtig Nederlands weer (met ZA temperaturen dan wel). Hopelijk hebben we nog even geluk op onze trip de komende dagen met de zon!