Week 4: RAK week en National Woman's Day

14 augustus 2017 - Camps Bay, Zuid-Afrika

RAK staat voor Random Act of Kindness. Elke term (kwartaal) besteden de scholen 1 a 2 weken aan het thema RAK. Elke keer wordt er weer wat anders georganiseerd voor de bewustwording van de armoede om de kinderen heen. Deze keer moesten ze gedurende een week (een) extra sandwich(es) meenemen naar school. De sandwiches gaan naar een groot voedselproject bij een van de townships in de buurt.

En in het kader van herdenkingen: afgelopen woensdag was t National Woman's Day, een nationale feestdag in Zuid-Afrika. Die dag herdenkt het protest van twintigduizend vrouwen op 9 augustus 1956 in Pretoria tegen de pasjeswet, waarmee zwarte Zuid-Afrikanen gedwongen werden altijd een pasje bij zich te hebben. Op elke pas stond aangegeven waar de betreffende persoon woonde en in welke gebieden hij of zij mocht komen voor werk. Tot 1956 waren alleen zwarte mannen verplicht een pas te dragen, maar deze wet dreigde te worden uitgebreid naar de vrouwen. Tijdens het protest wilden de vrouwen een petitie met 100.000 handtekeningen aan de minister aanbieden, maar dat mislukte uiteindelijk omdat de minister niet ten tonele verscheen... Wij hebben deze vrije dag benut om de Tafelberg te beklimmen. Er zijn veel routes om de Tafelberg te beklimmen. Omdat we vanuit Camps Bay startten, dus niet aan de voet van de Tafelberg zelf maar een aangrenzende berg, hebben we voor de lange route gekozen. En wat was het steil! En wat een mooie uitzichten hadden we onderweg! Het was echt klimmen met handen en voeten soms. Uiteindelijk waren we in ongeveer 4 uur boven, wat echt wel een beetje afzien was met al die steile stukken ertussen. Eenmaal boven was het weer omgeslagen naar een grote mist, dus we zagen echt geen hand voor ogen. Bovendien was het steenkoud op de berg. Het is heel gek maar tijdens onze klim van 4 uur kom je nauwelijks iemand tegen, maar eenmaal op de Tafelberg sterft het van de toeristen. En die hadden natuurlijk ook 0 uitzicht en stervenskoud. Ons idee was om met de kabelbaan naar beneden te gaan, maar helaas was de wachtrij zo'n 1,5 uur! Toch even getwijfeld om alsnog naar beneden te lopen, maar door de mist was dat te gevaarlijk. Dus na lang rekken in de (enigszins warme) souvenirshop, toch maar in de rij aangesloten. Nog maar een andere keer terug voor het uitzicht.

Nog een paar feiten over de Tafelberg:

• De Tafelberg is in 2011 tot één van ’s werelds 'seven wonders of nature' uitgeroepen
  • De Tafelberg is ongeveer 260 miljoen jaar oud (dus vele malen ouder dan de Himalaya (40 miljoen jaar), Rocky Mountains (60 miljoen jaar) en de Alpen (32 miljoen jaar).
  • De Tafelberg is 1086 meter hoog en 3000 meter breed (en hij groeit nog steeds)
  • De Tafelberg telt 1470 verschillende soorten bloemen en planten

Julian heeft nog een compilatie gemaakt van onze tocht op: https://www.youtube.com/watch?v=mxWPzV5y--M&feature=youtu.be

Er waren ook weer wat feestjes deze week. Julian had weer een private party bij iemand thuis. De eerste keer, alweer 2 weken geleden, was niet zo'n succes. Julian had een relaxed verjaardagsfeestje verwacht met wat kinderen uit zijn klas. Het bleek een ware house party te zijn met heeeeel veel kinderen (alle leeftijden), oorverdovende muziek, drank en zelfs drugs, en ouders nergens in beeld. Wij hadden hem alleen afgezet, en waren niet mee naar binnen gegaan, achteraf niet zo handig. Na een half uur hebben we hem dus weer opgehaald. Vanuit school is er later ook wel een nieuwsbrief uitgegaan, dat dit soort feestjes blijkbaar wel vaker voor schijnen te komen, en dat ouders hier heel alert op moeten zijn. Julian ging dus met gepaste gereserveerdheid naar het feestje afgelopen vrijdag, waarvan hij wel een wat beter gevoel had wat betreft het publiek. Gelukkig bleek dit ook wel zo te zijn, het was een stuk relaxter alhoewel er erg veel gerookt wordt door zijn leeftijdsgenootjes blijkbaar op feestjes.

Veere had zaterdag haar verjaardagsfeestje met als thema "fantasy" en ze had samen met een ander meisje uit haar klas een outfit uitgezocht bij de lokale 'chinese shop'. Samen omgekleed, haren gekruld en glitters op, de voorpret was in ieder geval gelukt. Ik bracht ze samen weg naar het feestje, het was nogal een aparte toestand. Ik was bang dat ze misschien wat overdressed zouden zijn, maar er liepen in de tuin, hal, huis wel 20 van dat soort meisjes met de meest waanzinnige outfits. Ik moest het halve huis door om de ouders te vinden, de vader was ergens een boek aan het lezen en de moeder was in de keuken aan het kokkerellen. Met gemengde gevoelens de meiden achtergelaten. Het bleek later dat ze wel een aantal spelletjes gedaan hebben, en Veere heeft het best leuk gehad, dus weer een redelijk geslaagd feestje ;-)

Op naar een nieuwe week met in ieder geval veel sportieve uitdagingen.

1. Jeanne en Juus:
    14 augustus 2017
    Aparte belevenissen! Boeiend.
  2. Adri en Dick:
    14 augustus 2017
    Nou, nou in ieder geval een breedband op ervaingsgebied. Wel leerzaam. Voor ons interessant om te Lezen!
  3. Annelot:
    15 augustus 2017
    Wat een belevenissen zeg! Een compleet andere wereld, gaaf dat de kinderen daar ook zo in onderdompelen. Veel plezier verder!
  4. Sean:
    17 augustus 2017
    Jeetje wat een verhaal zeg. Wat gaaf om zo de Tafelberg op te gaan en bizar van dat feestje! Erg boeiend om te lezen en leuk om de foto's te zien!
  5. Titia:
    18 augustus 2017
    Leuk he, die dassies!
  6. Mariet Hermans:
    19 augustus 2017
    Met terugwerkende kracht jullie belevenissen totnutoe, gelezen. Heel erg leuk om zo een beetje te kunnen volgen wat jullie als gezin meemaken. Een geweldige ervaring lijkt me.
  7. Roelien:
    12 september 2017
    Wat een leuk filmpje zeg. En wat een verhalen. Zeker geen filmpje van het feestje Julian?😉
    Mooi hoor om jullie Blog te lezen. Klinkt allemaal erg goed!!
    Groetjes,
    Roelien