Zomervakantie.... ;-)

6 december 2017 - Cape Town, Zuid-Afrika

Op de scholen van de kinderen wordt al dagen gelummeld, films gekeken, klassenfeestjes gehouden, stranddagen georganiseerd en is het tijd voor boeken inleveren en ophalen voor volgend jaar. De examens zijn bij alle 3 redelijk goed gegaan, de rapportcijfers zijn bijna allemaal weer vooruit gegaan ten opzichte van vorige keer (het Engels in ieder geval bij alle 3).

Ed heeft november ook goed afgerond, staat ingeschreven voor het Hand-en-pols examen (een hels karwei, onder andere 13 jaar aan operaties opduikelen, rangschikken en turven) en hij heeft een abstract geschreven en ingediend, zelfs een paar dagen voor de deadline (een unicum). Maatschappelijk heeft hij ook goed z'n best gedaan deze maand, naast z'n snor (die er gelukkig weer af is, nog wel wat foto's gemaakt natuurlijk), heeft hij mee gedaan aan een medical run om geld in te zamelen voor een goed doel, en aan een waterpolo wedstrijd (zeer vermoeiend was zijn conclusie over deze in ZA zeer populaire sport). Beide wedstrijden vonden plaats op zondagochtend om 07.00 uur, wat heel gewoon is hier. Binnenkort staat er nog een cricket wedstrijd op het programma, ook een populaire sport hier. Zo dompelt ook Ed zich langzaam onder in het sportieve en sociale leven hier. Hij volgt natuurlijk ook nog via de mail alle belangrijke zaken die spelen bij het OCON, en is de afgelopen weken nog live op de hoogte gebracht door collega's Anne (die gezellig een avond/nacht met vrouw Barbara bij ons doorbracht tijdens hun week Kaapstad) en Timothy die in Kaapstad was voor een congres.

De kinderen genieten van alle vrije tijd na de examens, en barsten van de feestjes en uitjes. Verjaardagsfeestjes gaan hier weer net iets anders dan in NL, er worden vaak heel veel kinderen uitgenodigd (20-30), en dan blijven er daar een aantal van slapen (gemiddeld 10, die allemaal samen op max 4 matrassen liggen). Er worden ook veel beach parties gegeven, dat is natuurlijk ideaal in deze tijd van het jaar. Eten is een belangrijk thema bij zo'n feestje, er moet constant en heel veel in grote porties te eten zijn, van popcorn tot slushpuppies, suikerspin, cupcakes, snoep, chips etcetcetc. Beetje Amerikaanse taferelen.

Het is ook heel gebruikelijk hier dat de kinderen hun klasseleraar een kado geven aan het einde van het jaar. Gelukkig was dat bij ons makkelijk want we geven te pas en te onpas mensen een lekker pak NL-se hagelslag. Maar Mijntje vertelde dat haar leraar vandaag de halve ochtend bezig was met alle presentjes uitpakken, en zo kreeg hij onder andere een toilettas, veel douchegel, een t-shirt, een beker met opdruk, een bioscoopbon, een diner-bon, een pen-met-pennehouder-voor-in-de-auto en natuurljk heel veel lekkers. Dan moet iedereen iedereen nog uitgebreid knuffelen uiteraard en dan begon vandaag eindelijk de vakantie.

Morgenochtend om 06.45 vertrekt het vliegtuig voor 10 dagen Mauritius, heerlijk. Uiteraard hoeven we Kaapstad niet te verlaten voor het strand, het mooie weer of de prachtige omgeving, maar wel voor onze overmorgen verlopen visa, de lekkere temp van het zeewater en de mooie onderwaterwereld. Voelt dus toch wel als even-er-tussen-uit. Maar we zijn ruim op tijd weer terug voor een zonnige, warme kerst hier in Camps Bay...

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jacqueline:
    6 december 2017
    Wat een prachtige verhalen om te lezen!
    Heel veel plezier op vakantie.
  2. Titia:
    8 december 2017